Конспекти уроків


Тема. Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи, 8 клас.
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника у зв’язку з функціями, які вони виконують;
 розвивати вміння порівнювати будову та функції органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; удосконалювати вміння логічно мислити та робити відповідні висновки;
виховувати бережливе ставлення до власного організму та усвідомлення необхідності дотримання здорового способу життя.
Очікувані результати: учні називають органи та функції сечовидільної системи; розпізнають органи сечовидільної системи на малюнках; характеризують будову і функції нирок, нефрона, будову і функції сечових шляхів.
Обладнання: підручник, лабораторне приладдя (скляні стакани, палички, лійка, фільтрувальний папір), матеріали –пісок, цукор, крохмаль, вода, м/м дошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Обговорення у загальному колі:
- Що таке клітина?
- Що таке тканина? Які типи тканин людського організму вам відомі?
- Що таке орган? Система органів?
-Які органи входять до складу видільної системи органів людини?
 -Які функції виконує ця система органів?
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
«Скільки чого в одного тіла віднімається, стільки додається до іншого…». Так сформулював Михайло Ломоносов принцип збереження матерії.
 Цей закон цілком справедливий, у чому може переконатися кожен: варто лише зїсти тарілку супу або випити склянку компоту. Тоді міст спустілого посуду опиняється в шлунку.
Якщо зробити вдих, те саме відбудеться з повітрям: наскільки його менше стає в навколишній атмосфері, настільки ж більше в легенях.
Протягом життя звичайна людина зїдає 22 тони їжі, випиває 33 тисячі літрів напоїв, вдихає 300-350 мільйонів літрів повітря.
При цьому точно встановлено: усупереч поширеним жартам про товстунів жоден представник роду людського досі не луснув.
Що ж відбувається?
Секрет у немає: усе, що потрапляє в організм, згодом, пройшовши складний шлях перетворень, так чи інакше виходить назовні- хай і в зовсім невпізнанному вигляді.
Щоб жити, організм повинен не лише харчуватися, але й очищатися від продуктів розпаду, що постійно утворюються,— вуглекислого газу, надлишку води, азотистих сполук: сечовини, аміаку, сечової кислоти.
— Які органи беруть участь у виділенні речовин? (Відповідь учнів.)
«Охоронцями» чистоти нашого внутрішнього середовища є такі органи виділення:
•  легені — вуглекислий газ;
•  кишечник — неперетравлені рештки;
•  шкіра (потові залози) — вода, мінеральні солі;
•  нирки (сечовина).
Їхня спільна функція — видаляти з організму продукти обміну, підтримуючи гомеостаз — постійний склад внутрішнього середовища. Важливу роль у процесі виділення відіграє сечовидільна система.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
1.   Органи виділення та їхні функції.
Розповідь учителя
Процес виділення – один з головних у збереженні гомеостазу. Він забезпечує звільнення організму від непотрібних і шкідливих продуктів обміну, а також від чужорідних та отруйних речовин (алкоголь, наркотики, ліки), що надійшли ззовні. (Словник термінів).
В процесі життєдіяльності організму в тканинах здійснюється розпад білків, жирів, вуглеводів з виділенням енергії.
Кінцеві продукти обміну (продукти дисиміляції) з тканин переходять в кров, кров’ю приносяться до органів виділення і через них виводяться з організму.
Цю функцію виконують як спеціалізовані видільні органи, так і інші органи чи системи, для яких видільна функція може бути побічною, другорядною.
•     Які органи належать до органів виділення?
•     Що вони видаляють з організму?
Учитель коригує і узагальнює відповіді учнів
До органів виділення відносять:
Легені — сприяють виділенню в навколишнє середовище вуглекислого газу (СО2 ), ефір (після наркозу), хлороформ, ацетон і води у вигляді пари (близько 400 мл на добу — 15 %).
Шлунково-кишковий тракт— виділяє незначну кількість води (6 %), жовчних кислот, пігментів, холестерину, деякі лікарські рослини і неперетравлені залишки їжі у вигляді калових мас.
В печінці знешкоджуються різні отрути, надлишки гормонів, продукти обміну гемоглобіну та білків. Вона виводить креатинін, холестерин, жовчні пігменти.
Шкіра — виконує екскреторну функцію за рахунок наявності потових і сальних залоз. Потові залози виділяють піт, до складу якого входить вода (20 %), мінеральні солі, сечовина, сечова кислота, азот, аміак, молочну кислоту .
Слинні залози – можуть виводити лікарські речовини (аспірин), а також сполуки ртуті, вісмуту, брому, йоду, сечовину.
Нирки — виділяють разом із сечею до 50 % води.
Основним органом виділення є нирки, які виводять із сечею велику кількість кінцевих продуктів обміну, головним чином тих, які містять азот (сечовину, аміак, креатинін). Участь у цьому процесі шкіри, травного каналу та їхніх залоз недостатня. Саме тому за недостатності видільної функції нирок організм страждає від уремії — підвищеної концентрації в крові продуктів азотистого обміну. Тільки нирки можуть довго і в найрізноманітніших умовах підтримувати параметри водно-сольового гомеостазу організму.
Процес утворення і виділення сечі з організму називається діурезом.
2.   Будова і функції нирок.
Запитання
Пригадайте, які органи утворювали сечовидільну систему ссавців? (Відповідь: учнів.)
Розповідь учителя
Сечовидільну систему людини складають такі органи:
1.   Нирки — функція сечоутворення і сечовиділення.
2.   Сечоводи — функція сечовиведення.
3.   Сечовий міхур — сечонакопичення.
4.   Сечівник — сечовідведення сечі назовні.
Проекція зображення на екран або використання таблиці «Сечовидільна система» Завдання учням.
Прийом «Відновіть інформацію»
Виділення- це процес  _______ з організму продуктів обміну речовин. Функцію виділення виконують  легені,  __________ , органи травлення,  _______ залози та сечовидільна система. Вуглекислий газ та водяна пара видаляються через _________. Певна кількість  води і розчинених у ній   __________  виводяться через потові залози.    ___________ рештки виводяться через травний канал. Більша частина продуктів обміну, що містяться у крові, виходить через ___________систему. Ця система органів відіграє важливу роль у підтриманні____________.
До сечовидільної системи людини належать___________, сечовий міхур і ____________. Функціонально видільна система поділяється на відділ ___________сечі та її виведення.

Учитель вислуховує відповіді учнів та коригує їх.
Нирки розміщуються в позачеревному просторі, по обидва боки хребта, на рівні поперекового відділу.
Розповідь учителя
Нирка — парний орган; є права і ліва нирка, бобовидної форми, темно-червоного кольору, поверхня гладенька.
Розміри: маса 120–200 г
•    довжина 10–12 см
•    ширина 5–6 см
•    товщина 4 см
Кожна «квасолина» оточена жировим прошарком: про «подушки» природа потурбувалася, щоб пом’якшити струси і створити ниркам максимально комфортні умови, - настільки важлива для організму їх робота.
На ввігнутому краю нирки, приблизно посередині: є заглибина, яку називають воротами нирки, через які проходять ниркова артерія, нерви, лімфатичні судини, ниркова вена, сечовід.
Нирки — це паренхіматозний орган, що складається з речовини, або паренхіми, яка, у свою чергу, складається з двох шарів.
Самостійна робота з підручником
•    Які шари розрізняють у нирках? Які особливості їх будови?
Очікувані відповіді учнів
1.   Кіркова речовина темного кольору розміщується суцільним шаром.
2.   Мозкова речовина — світлого кольору — міститься всередині, представлена 12–15 нирковими пірамідами, основи яких примикають до кіркової речовини, а верхівки спрямовані в ниркову миску — резервуар, у якому збирається сеча перед надходженням у сечовід.
Розповідь учителя, складання опорного конспекту
3. Нефрон. Будова і функції нефрона.
Основною структурною і функціональною одиницею нирки є нефрон. Нирка містить близько 1 млн нефронів.
Проксимальний звивистий каналець — каналець першого порядку, дистальний — другого порядку.
Будова нефрону:
Нефрони – складні мікроскопічні утвори, які починаються двостінною капсулою (Шумлянського-Боумена), всередині якої знаходиться клубочок капілярів (мальпігіїв клубочок). Між шарами капсули знаходиться порожнина, яка переходить у звивистий (первинний) сечовий каналець. Він доходить до межі кіркового і мозкового шарів нирки. На межі каналець звужується, спрямляється і в мозковому шарі утворює петлю Генле, яка повертається в кірковий шар нирки. Тут він знову стає звивистий (вторинний) і відкривається у збірну трубочку. Зборні трубки, зливаючись, утворюють загальні вивідні протоки, які проходять через мозковий шар нирки до верхівок сосочків, що виступають в порожнину миски.
Стінки канальця, так само як і кожна з двох стінок капсули, утворені одним шаром епітеліальних клітин.
•    сумарна довжина всіх канальців становить близько 100 км.
 Прийом Цікаво знати, що…
Капсула Шумлянського
Капсула нефрону в медичній термінології має декілька назв: капсула Боумена, капсула Шумлянського, капсула Боумена—Шумлянського. Її назвали на честь лікарів, які займались вивченням нирок у різні часи. Олександр Михайлович Шумлянський (1748–1795) родом з Полтавщини захистив 1793 р. у Страсбурзькому університеті дисертацію, присвячену будові нирок. За допомогою нових для того часу методів наповнення судин і мікроскопа він перший описав «мальпігієве тільце», установивши, що воно є не залозою, як вважалося тоді в науці, а судинним клубочком. Цей клубочок має навколо себе «кільцеву межу» — оболонку, яку 57 років по тому при вже більш досконалій мікроскопічній техніці, вдруге описав англійський учений Уільям Боумен. Ця оболонка (капсула клубочка) дістала в науці назву боуменової, незважаючи на те, що сам Боумен визнавав пріоритет у цьому питанні Шумлянського. У своїй дисертації Шумлянський описав і подав малюнок сечових канальців, що утворюють петлю, яка в другій половині XIX ст. знову була описана анатомом Генле і дістала в науці лише його ім’я. Шумлянський довів, що ці канальці не сполучаються з артеріальними капілярами, як це вважали інші анатоми.
Це цікаво
•    Після видалення однієї нирки (наприклад унаслідок злоякісної пухлини) або в разі припинення її функціонування через тяжке ураження в людини вже через декілька тижнів збільшується маса другої нирки — настає її компенсаторна гіпертрофія. Одна нирка, якщо вона здорова, може забезпечити нормальне сечоутворення, виведення непотрібних речовин та збереження гомеостазу.
Самостійна робота з підручником – робота в групах
4.  Які особливості будови сечового міхура, сечоводів, сечівника?
Очікувані відповіді учнів
Сечовий міхур — це вмістище для скупчення сечі, яка періодично виводиться через сечівник. Місткість сечового міхура в середньому 500–700 мл і схильна до великих індивідуальних коливань. Стінки сечового міхура мають здатність розтягуватися і скорочуватися. При максимальному заповненні сечового міхура людина відчуває гостре бажання спорожнитися.
Сечовід є трубкою близько 30 см завдовжки. Діаметр його дорівнює 4–7 мм. Від ниркової миски сечовід безпосередньо за очеревиною йде вниз у малий таз, там він прямує до сечового міхура, стінку якого пронизує в косому напрямі. У жінки сечовід коротший на 2–3 см.
Сечівник — трубчастий орган сечової системи, через який здійснюється виведення сечі із сечового міхура назовні.
Заповнення таблиці
Особливості будови та функції сечовидільної системи людини
Органи
Особливості будови
Функції
Нирки


Сечоводи


Сечовий міхур


Сечівник


 Складання опорного конспекту
5. Функції нирок
1.   Головна функція нирок — видільна (екскреторна). Вони виділяють з організму продукти розпаду, залишки води, солей, шкідливі речовини і деякі лікарські препарати.
2.   Беруть участь у підтриманні і збереженні на відносно постійному рівні внутрішнього середовища (гомеостаза):
•    регулюють величину осмотичного тиску в організмі;
•    регулюють постійність реакції крові, йонного складу крові.
3.   Синтезуюча функція. Беруть участь у синтезі деяких речовин, наприклад є спеціальний фермент ренін, який бере участь у регуляції рівня артеріального тиску.
4.   Обмінна функція. Беруть участь у водно-сольовому (мінеральному) обміні, а також установлено, що нирки беруть участь  у ліпідному, білковому і вуглеводному обміні.
Прийом «Відкритий мікрофон»
Висловіть свою думку в імпровізований мікрофон щодо вислову видатного російського письменника К.Чуковського з книги «Від двох до пяти»: «О диво, я п'ю і каву, і воду, і чай, і какао, а змене виходить лише чай»
Прийом «Чи відомо вам, що...»  щободи через нирки дорослої людини проходить майже 1700-2000 л крові. За той самий час їз крорві в нефрони фільтрується майже 180 л рідини. Зрозуміло, що наш організм не проводить 180 л сечі: велика частина фільтрується в нирках і знову надходить в організм, а сечі залишається всього 1-1,5 л.
Пригадайте, що таке кров і який склад крові?
Постановка експерименту вчителем.
 Утворення сечі, регуляція сечоутворення і сечовиділення
Сеча (urina) утворюється в нирках з крові, якою нирки дуже добре постачаються (за добу 1500-1800 л. крові).
В основі сечоутворення лежать два процеси - фільтрація і реабсорбція. Фільтрація відбувається в капсулах. Діаметр приносної артерії більший, ніж виносної, тому тиск крові в капілярах клубочка досить високий (70-80 мм. рт. ст.).
Завдяки такому високому тискові плазма крові разом з розчиненими в ній неорганічними та органічними речовинами проштовхується крізь тонку стінку капіляра та внутрішню стінку капсули (без затрат енергії). При цьому профільтровуються всі речовини з відносно малим діаметром молекули. Формені елементи крові, білки та жири залишаються в капілярах.
Внаслідок фільтрації утворюється первинна сеча (150-180 л), до складу якої входить:
·         вода,
·         сечовина,
·         сечова кислота,
·         іони неорганічних речовин,
·         глюкоза,
·         амінокислоти,
·         вітаміни.
Первинна сеча надходить в канальці. В міру її проходження по канальцях відбувається реабсорбція (всмоктування) в кров більшої частини води і ряду речовин глюкози, амінокислот, вітамінів, іонів Na, K, Ca, CL..
V. Узагальнення і закріплення знань
 «Мозковий штурм».
Чи відповідає будова сечовидільної системи (нирок, нефрона) виконуваним функціям?
VІ. Підбиття підсумків уроку.
«Закінчи речення»
До органів сечовиділення належать ... (нирки, сечовий міхур, сечоводи, сечівник).
Маса кожної нирки в дорослої людини становить ... (120–200 г).
Зовні нирки вкриті ... (сполучно-тканинною оболонкою).
Ниркова миска — це ... (резервуар, у якому збирається сеча перед надходженням у сечовід).
Кожна нирка складається з величезної кількості (понад 1 млн) складних утворень ... (нефронів).
Початковий відділ нефрону ... (ниркове тільце).
Кожне ниркове тільце складається з ... (клубочку капілярів та капсули нефрону).
Від капсули відходить ... (звивистий каналець першого порядку).
Відкривається у збірну трубочку ... (звивистий каналець другого порядку).
Стінки звивистих канальців утворені ... (одним шаром епітеліальних клітин).
Сечоводи відкриваються у ... (сечовий міхур).
Об’єм сечового міхура в дорослої людини становить ... (500–700 мл).
Нижній відділ сечового міхура утворює... (сечівник).
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника
Самостійно скласти кросворд, використовуючи терміни, вивчені на уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар